Anna (16), Chiara (15) en Shen (16) zitten op een democratische middelbare school. Daar mogen ze zelf bepalen wat ze willen leren en hoe en wanneer ze dat doen. Hoe werkt dat precies? Daar bloggen ze over op Trant Magazine. Deze week schrijft Anna over de regels. Want die zijn er dus wel.
Misschien hebben we dat in onze vorige blogs een beetje laten lijken, maar je kunt hier op school niet altijd alleen maar doen waar je zelf zin in hebt. Want als iedereen mag doen wat ie wil dan zit dat elkaar al snel in de weg.
Stel je maar eens voor: Sommige leerlingen maken graag muziek (elektrische gitaar, piano, drumstel) en dan het liefst lekker hard. Er is ook een groepje dat een youtube-kanaal heeft, zij maken daar filmopnames voor. Maar soms willen leerlingen ook in rust kunnen werken aan hun wiskunde. Dat combineert niet zo lekker.
Daarom hebben we een stilteruimte, is de groene ruimte drie keer in de week twee uur gereserveerd voor de Youtubers en zolang het rock-hok nog niet af is, mag er maar een beperkte tijd van de dag harde muziek worden gemaakt.
Ook hebben we van die echte regeltjes zoals: “niet met je schoenen op de bank” of “thee en koffie in een pot zetten in plaats van per kopje.”
Maar waar komen al die afspraken dan vandaan? Ze zijn niet allemaal al bedacht bij het opstarten van de school, er komen steeds nieuwe bij, ze veranderen en ze kunnen ook weer verdwijnen. Dat komt omdat de leerlingen, coaches en docenten hier de school zelf mogen vormgeven.
Een motie indienen
Dat doen we in de schoolvergadering. In zo’n schoolvergadering mag iedereen moties indienen, een motie is een voorstel. Dat kan bijvoorbeeld zijn: “De tafels in de aula moeten aan het einde van de dag leeg zijn.” Iedere woensdag vergaderen we over die ingediende moties. Iedereen mag aansluiten maar het is niet verplicht. Meestal doe ik wel mee, maar als de moties mij niets aangaan ga ik soms liever iets anders doen.
Tijdens een schoolvergadering heeft iedereen een gelijke stem, we werken sociocratisch. Niet “MEESTE STEMMEN GELDEN!” dus, een voorstel wordt aangenomen als iedereen die in de vergadering aanwezig is consent is. Consent betekent dat je geen overwegend beargumenteerd bezwaar hebt. Wanneer je wel een overwegend bezwaar hebt, moet je de motie zo aanpassen dat je er wel consent mee bent, maar de anderen ook nog.
Onder de schoolkring bestaan allerlei sub kringen zoals de leermiddelenkring, gymkring en de docentenkring. Daar zal ik in mijn volgende blog meer over vertellen.
Je kunt dus niet zomaar alles doen hier op school, maar je kunt wel veel dingen mogelijk maken. Als je maar rekening houdt met elkaar.
Hier vind je alle Vallei-blogs. Niets missen? Volg Trant op Facebook of Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief.